Kolorowe poduszki BodyMap®

Wrażliwość na barwy, nazywana często poczuciem koloru, należy do tej samej kategorii wrażliwości, co słuch muzyczny. W dużej mierze jest cechą wrodzoną. Jednak, podobnie jak w przypadku słuchu muzycznego, to od wpływu otoczenia zależy, jak ta wrażliwość będzie kształtowana i doskonalona.  Decyzje w kwestii wyboru zabawek, koloru tapety, ubrań dziecka podejmują najczęściej rodzice lub opiekunowie. Warto, aby były to decyzje przemyślane. Świadome kształtowanie środowiska dziecka przez odpowiedni dobór kolorów w jego otoczeniu, kształtuje jego dalszą postawę i wrażliwość. Małe dzieci bardzo szybko zaczynają postrzegać pełen zakres kolorów. Już w pierwszym miesiącu życia rejestrują barwę żółtą, pomarańczową, czerwoną, turkusową, niebieską, seledynową i purpurową. W drugim miesiącu życia dziecko odróżnia kolor żółty od zielonego, a miesiąc później żółty od czerwonego. W 3 lub 4 miesiącu dziecko osiąga pełny poziom rozpoznawania barw, tak jak u dorosłego człowieka. Duże kontrasty kolorystyczne, barwy jaskrawe, szczególnie na przedmiotach poruszających się i błyszczących, działają, co prawda stymulująco na mózg niemowlaka i małych dzieci, jednak ich nadmiar w otoczeniu może spowodować zbyt duże pobudzenie.

Koloroterapia jest wykorzystywana w leczeniu zaburzeń rozwojowych m. in. stereotypii, ADHD, dysleksji. Wiedza o wpływie kolorów na reakcje pomaga w kształtowaniu odpowiedniego otoczenia dzieci z takimi problemami.  Chromoterapia, należy do najstarszych metod leczniczych na świecie. Od wielu lat coraz częściej interesują się nią zarówno psychologowie, jak i medycyna akademicka oraz konwencjonalna. Większość osób, które doświadczyły chromoterapii, dostrzega dobroczynny wpływ kolorów jako element wspomagający leczenie. Kolory wywołują u dzieci, zależnie od barwy, rożne reakcje. Pobudzają, uspokajają, koją. Oddziałują zarówno na psychikę, jak też mogą pobudzać metabolizm komórek, stymulują organy wewnętrzne. Odpowiednio dobrane pomagają złagodzić objawy lub usunąć rożne dolegliwości. W starożytnym Egipcie chorzy leżeli w pokojach z cienkimi, kolorowymi zasłonami. Wpadające przez okna słońce tworzyło na ścianach barwne plamy. Kolorowe światło miało poprawiać nastrój i pomagało wrócić do zdrowia.

Smak kolorów

  • Czerwony – najsilniej wpływa na ludzką psychikę – pobudza, wzmaga apetyt (kolor stosowany w gastronomi, jadalniach, kuchniach) przyśpiesza metabolizm. Stosowanie koloru czerwonego na dużych powierzchniach w pokojach dziecięcych jest ryzykowne. Natomiast odpowiednio dobrane dodatki lub elementy pomagają utrzymać dobry nastrój, szczególnie w okresie jesienno-zimowym. Czerwony jest symbolem życia (kolor krwi).
  • Zielony – uspokaja, odpręża wzrok (stosowany w salach operacyjnych), relaksuje. Odpowiednio wyważona ilość sprzyja skupieniu. Kolor natury. Natomiast, co ciekawe, nadmiar zieleni może wpływać depresyjnie.
  • Niebieski – kolor orzeźwiający, dający wrażenie chłodu, czystości (odstrasza owady) i oddalenia. Obniża ciśnienie krwi i uspokaja.
  • Jego odcień – granatowy – podnosi zdolność skupienia uwagi – nie bez przyczyny stosowany, jako kolor mundurków szkolnych.
  • Żółty – sprawia wrażenie ciepła, pobudza aktywność (chociaż nie tak silnie jak kolor czerwony).
  • Pomarańczowy – kolor pobudzający. Kulturowo uznawany za symbol ognia i energii.
  • Czarny – wzmacnia wrażenie ciężaru i przygnębienia, może bardzo negatywnie oddziaływać na osoby z klaustrofobią.
  • Różowy – symbolizuje miłość. Kolor poprawiający nastrój. Badania dowodzą, że kobiety (dziewczynki również) reagują silnie fizjologicznie na kolor różowy. Rozszerzone źrenice i mimika twarzy. Wykorzystywane przez producentów zabawek, ubrań i książek dla dziewczynek.

Nadruki dostępne są w poduszkach AA+BB+, zagłówkach DDXDYDZ – do 3 rozmiaru włącznie. 

Pojawienie się w rodzinie dziecka niepełnosprawnego to trudny czas dla rodziców. Taka sytuacja powoduje lęk, strach, rozżalenie, poczucie winy, rezygnację. Niepełnosprawność  zmusza do zmiany stylu życia, pociąga za sobą dodatkowe obciążenia materialne i finansowe. Jednocześnie rodzeństwo dzieci niepełnosprawnych często nie radzi sobie z tą sytuacją. Dziecko chore tak pochłania uwagę matki i ojca, że te zdrowe czuje się zaniedbane i odrzucone. To rodzi konflikty w rodzinie i powoduje że życie dziecka niepełnosprawnego  jest przygnębiające szare i frustrujące.  W życiu i otoczeniu tych dzieci z reguły jest bardzo mało kolorów, które mogłyby poprawić ich samopoczucie.

Wychodząc naprzeciw tym problemom, nasza firma jakiś czas temu wprowadziła do oferty poduszek podciśnieniowych BodyMap® – poduszki w czterech kolorach, pozwalających na łatwiejszą akceptację tych wyrobów przez osoby niepełnosprawne.


BodyMap® A to poduszka do siedzenia stabilizująco-odciążająca, która daje możliwość stabilizacji bioder w wózku inwalidzkim, foteliku rehabilitacyjnym lub zwykłym krześle. W poduszce można wymodelować różnej wielkości klin między udowy, ustawić odwiedzenie nóg, podnieść jedno z bioder w celu prawidłowego ustawienia kręgosłupa lub odciążyć wrażliwe części ciała. W razie potrzeby można łatwo zmienić nadany kształt poduszki na inny.

Poduszka BodyMap® A  laminowana jest wysokiej jakości elastyczną dzianiną poliestrową.

Opcjonalnie, na życzenie klienta wyrób może być pokryty od spodu dzianiną samoszczepną. Możemy do niej przyczepiać różnego rodzaju elementy posiadające taśmy Velcro. Pozwala to na ustabilizowanie pacjenta lub zamontowanie wyrobu w dowolnym miejscu, np. w wózku, foteliku lub samochodzie. Funkcja samoszczepna zapobiega także samoczynnemu przesuwaniu się poduszki.


BodyMap – Jak to jest zrobione?

BodyMap – System poduszek ciśnieniowych

BodyMap – Poradnik